neděle 31. července 2011

Linecký koláč

Krásný dobrý večer vespolek.
Říkala jsem si, že už by bylo záhodno postnout první článek, když už jsem si ten blog zakládala =). Čekala jsem na nějaký epic výtvor, ale teď zrovna jsem nic nevyráběla, ani nemám žádnou velevěc vyfocenou, takže se budete muset spokojit s lehčí záležitostí.
Tento recept jsem našla v albertovském časopise, který jsem si ani nevím proč vzala. Nicméně když jsem ho zkoušela poprvé, neměla jsem doma všechny ingredience a tak jsem si zaimprovizovala (to tady uvidíte často) a ve výsledku mi chutnal mnohem víc, než když jsem ho později pekla poctivě. Moje "postřehy" jsou proto v recepisu v závorkách.
Na fotce je pokus číslo jedna, proto není mřížka tak symetrická, přísahám, že druhý pokus vyšel estetičtěji =)



Linecký koláč
175g hladké mouky
150g moučkového cukru
3 žloutky do těsta + 1 na potření těsta (já koláč potírám těmi zbylými bílky, přijde mi to plýtvání vejce >>)
100g mletých mandlí (prvně jsem místo nich dala kokos a chutnalo mi to mnohem víc)
citronová kůra
lžička skořice/skořicový cukr
špetka soli
1/2 lžičky mletého hřebíčku
150g másla/Hery
300g džemu (nejlépe červeného)

Vyšlehané žloutky smícháme s moukou a cukrem, přidáme mandle (kokos), citronovou kůru, hřebíček a sůl a nakonec přidáme máslo (Heru). Nejlepší je si máslo nastrouhat, pak se líp zapracuje do těsta. Vzniklou hmotu dáme do igelitového pytlíku a dáme tak na hodinu do lednice.
Po hodině vezmeme těsto, z něho si asi 1/4 schováme na později a ze zbylých 3/4 vyválíme placku, kterou dáme do koláčové formy. Důležité je vytáhnout těsto až k okraji. Propícháme těsto vidličkou na několika místech, nandáme na něj džem a ze zbylého těsta uděláme mřížku.
Potřeme těsto vejcem a dáme koláč péct zhruba na 180°C, tak na 25-30 minut a máme hotovo =)!

Doufám, že si koláč zkusíte a případně se o své zážitky podělíte!

3 komentáře:

  1. Vyzkoušeno ! =)
    http://kaninchenherz.blogspot.com/2011/08/linecky-kolac-podle-maxe.html

    OdpovědětVymazat
  2. V posledních měsících jsem vyzkoušela pár receptů na linecká těsta, tak se těším, až vyzkouším tento tvůj :-) Posledně jsem dělala podobný mřížkový koláč, ale potřela jsem ho tvarohovou plňkou a na ní jsem natřela zavařené brusinky. S nimi to bylo výborné. Tehdá jsem měla akorát lískové oříšky, tak jsem dala ty a chuťově mi to přišlo jako vánoční cukroví. Kokos mě ani nenapadl dát, hned příště to vyzkouším, protože já kokos miluju (a cpu ho do všeho :-D ).

    OdpovědětVymazat
  3. S tím tvarohem a ovocem mě to ani nenapadlo, taky bych to mohla zkusit =). Jinak ono to s těmi oříšky není špatné, ale s kokosem je to takové sušenkovitější a chutná mi to tak prostě víc.

    OdpovědětVymazat